Khamis, 15 November 2012

Fasa-fasa Bulan

  1. Bulan ialah satelit semula jadi bagi Bumi.
  2. Sambil berputar pada paksinya , Bulan juga beredar mengelilingi Bumi.

  3. Bentuk Bulan yang dilihat di langit berubah-ubah daripada masa ke semasa.
  4. Perubahan bentuk Bulan ini berlaku kerana luas permukaan Bulan yang memantulkan cahaya Matahari ke Bulan berubah semasa Bulan beredar mengelilingi Bumi.
  5. Bentuk-bentuk Bulan yang berbeza dikenali sebagai fasa Bulan.
  6. Fasa Bulan terdiri daripada:
    • Anak bulan
    •  Bulan sabit
    • Bulan separa
    • Bulan purnama / penuh
  7. Tempoh masa daripada satu fasa ke satu fasa Bulan yang sama ialah 29 ½ hari.


311 ulasan:

  1. Balasan
    1. sama-sama.

      Padam
    2. siapa nama awak?

      Padam
    3. Asalamualaikum; ni sipa

      Padam
    4. ni zahirah

      Padam
  2. tahniah. nota ini membantu saya mengulangkaji tajuk ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul....betul....betul..

      Padam
    2. terima kasih memberi tunjuk ajar yg baik

      Padam
    3. bagus fasa-fasa bulan ni

      Padam
    4. mengapakah bulan ada plbagai rupa ?

      Padam
    5. sebab tak tahu?

      Padam
    6. bye see you tommoroow.

      Padam
  3. Balasan
    1. nota yang menarik dan jangan lupa komen ye!! terima kasih ! datang lagi!! hahahaha heheheheheh:)

      Padam
    2. memang menarik.....saya suka saya suka hihihi...

      Padam
    3. betul.....betul......betul.....................................................

      Padam
  4. Syabas, video dan nota yang jelas dan menambah ilmu pengetahuan! ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. agak eye ke

      Padam
    2. eye tu apa

      Padam
    3. eeeeeeee....awak fasih base mlayuuuuuuuu................ syabas..

      Padam
  5. terima kasih banyak2 ye

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama-sama hihihi........

      Padam
    2. Awak siapa?

      Padam
  6. fasa fasa ni memang bagus

    BalasPadam
  7. Bagus saya suka kerana saya dapat memepelajarinya dengan lebih baik!!!

    BalasPadam
  8. Saya harap dengan info dan video yang saya dapat saya boleh menjawap periksa akhir tahun saya dengan baik dan mendapat A dalam peperiksaan SAINS saya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaalah

      Padam
    2. saya sangat suka tajuk ini











      Padam
  9. fasa fasa ini memang bagus la

    BalasPadam
  10. saya pun dapat info tentang video di atas

    BalasPadam
  11. saya sangat sukakan vidio ini terima kasih ya......

    BalasPadam
  12. video ini sangat bagus untuk diri kita jadi bolehlah saya menjawab peperiksasan

    BalasPadam
  13. nota yg terbaik punya....

    BalasPadam
  14. Ringkas dan mudah.

    BalasPadam
  15. terima kasih

    BalasPadam
  16. saya suka video ini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. video ni memang seronok

      Padam
  17. saya cadangkan cg buat tajuk gerhana bulan dan matahari pula kerana ia agak mengelirukan murid

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu.saya sokong dengan cadangan awak

      Padam
    2. betul kadang-kadang mengelirukan murid.

      Padam
  18. terima kasih ```senang nak faham nie

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang senang nak fahampun.

      Padam
  19. Terima kasih sangat membantu

    BalasPadam
  20. terima kasih atas nota ini senang belajar...

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa nama kamu.

      Padam
    2. siapa nama kamu

      Padam
    3. nama saya asma awak pulak nama apa?

      Padam
    4. kenapa awak tak balas

      Padam
  21. tq... maklumat anda sngat baik

    BalasPadam
  22. tq..terbaik

    BalasPadam
  23. kami mendapat pelbagai maklumat.terima kasih tq.........

    BalasPadam
  24. saya dapat banyak maklumat terima kasih atas nota ini jikalau tiada nota buku skarp maklumat tentang fasa-fasa bulan ini tidak dapat dissiapkan

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena buat buku sharp?berapa umur awak

      Padam
    2. umur saya 14 tahun awak umur berapa.

      Padam
  25. saya dapat banyak maklumat.....terima kasih atas nota ini.....................

    BalasPadam
  26. terbaik punya.......tq.................

    BalasPadam
  27. bANYAK MEMBANTU ........

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak apa kurangnya membantu juga.

      Padam
  28. Tahniah. Nota ini membantu saya mengulang kaji tajuk ini.

    BalasPadam
  29. wat nantu la awak ni pandai..........

    BalasPadam
    Balasan
    1. awakpun pandai juga.

      Padam
    2. hai duk buat apa tu?

      Padam
  30. mengapakah bulan ada plbgai rpa?

    BalasPadam
  31. nota ini sangat membantu untuk mengulang kaji pelajaran.

    BalasPadam
  32. siapa nama awak

    BalasPadam
  33. nama finaz.

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya tanya sapa nama awak?

      Padam
    2. nama saya Riana Lia.

      Padam
    3. Nama saya Nabilah

      Padam
  34. betul,betul,betul

    BalasPadam
    Balasan
    1. sapa nama awak?

      Padam
    2. awak ni aina kah?

      Padam
    3. nama saya aina.

      Padam
    4. aa khabar diana.

      Padam
    5. siapa aina saya tak kenal

      Padam
    6. nama saya zulaikha

      Padam
    7. ang wat pa2?

      Padam
    8. bulan ni dia mempunyai rupa nya seperti anak bulan dn lain lain

      Padam
  35. lagu itu benar benar menyerokkan

    BalasPadam
  36. awak ni finaz ka?

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa khabar aina?

      Padam
    2. x kenal sudah

      Padam
    3. Awak siapa?

      Padam
    4. Fizah hang buat apa?

      Padam
    5. Hasya hang buat apa?

      Padam
  37. nick belajar la sama

    BalasPadam
    Balasan
    1. tengah belajar la ni

      Padam
    2. you lelaki or woman.

      Padam
    3. belajar apa

      Padam
    4. apa hang buat ?

      Padam
    5. saya tengah belajar la ni.awak ni perumpuan ka lelaki

      Padam
  38. Balasan
    1. siapa yang hantar

      Padam
    2. memang dia cantik pun

      Padam
  39. diana ka ni hello sapa peminat frozen

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya x minat frozen

      Padam
    2. saya x minat frozen tapi saya minat lagu dia iaitu let it go kalau nk dengar bukalah youtube

      Padam
  40. farah hang pun main juga?

    BalasPadam
  41. adilah seronok tak main?

    BalasPadam
  42. apa yang korang maksud kan

    BalasPadam
  43. Balasan
    1. ya kenapa.

      Padam
    2. siapa yang balas

      Padam
  44. nabila hang pandai main tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. adilah tiada pun?

      Padam
  45. ayuni tukang mekap pengantin

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa hantar ni/

      Padam
    2. farah hang tuliskan.

      Padam
    3. ayuni mana

      Padam
  46. finas apa khabar

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa khabar zahirah

      Padam
    2. khabar baik

      Padam
  47. raihan apa ni main game barbei

    BalasPadam
    Balasan
    1. guffufdj

      Padam
    2. asma dalam ni ada orang suka hang.

      Padam
    3. besa la kita

      Padam
  48. nota ini sangat menarik

    BalasPadam
    Balasan
    1. nota apa

      Padam
    2. nota fasa fasa bulan ni la

      Padam
    3. amboi tukar nama ye

      Padam
    4. besa la kita

      Padam
    5. awat tak sampai lagi

      Padam
    6. hg duk buat apa tu

      Padam
    7. we tak kan x sampai lagi

      Padam
  49. nick ada laptop

    BalasPadam
  50. zahirah hang ada laptop dak

    BalasPadam
  51. buat bodo je...nana nak join ke..

    BalasPadam
  52. zahirah hang buat apa

    BalasPadam
    Balasan
    1. NNNnnnnnabilah hang buat apa sekarang

      Padam
    2. Hai hafizah

      Padam
  53. saya cintakan awak zulaika

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku yang hantar.

      Padam
    2. raihan hang pun main juga ka.

      Padam
  54. merajuka nabila?

    BalasPadam
    Balasan
    1. nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnabilah

      Padam
  55. asma jom tengok youtube.

    BalasPadam
    Balasan
    1. hafizah cuba ajar mazziani?

      Padam
  56. hafizah hang main benda ni belajar daripada siapa?

    BalasPadam
    Balasan
    1. mesti belajar daripada aina?

      Padam
    2. adilah jom kita main tulis surat.

      Padam
    3. kenapa pulak kena belajaq ngan ku

      Padam
    4. la kena la bajaq ngan hang sebab dia x tau

      Padam
  57. nota ini sangat ringkas dan senang membantu untuk mengulang kaji pelajaran

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu nota ini ringkas dan senang dan jugak memahami kita.

      Padam
    2. we ema kenapakah bulan ada plbagai rupa?

      Padam
    3. memamlah cedui

      Padam
  58. we hampa nak tau cerita dak .Ada satu kumpulan ni meteka sangat gedik .mereka ni baru jah 5 pandai menggatal dah.mereka ni ialah zawani ,mazziani,anis,thalia dan nabihah.ketua kumpulan depa pulak ialah zawani.zawani tu la yang gedik sangat sampai lam kelas jerit sana sini.yang thalia pulak yang tu lagi gedik mentang mentang mai dari kl dia jadi gedik eeee meluat aku

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahaha apa koma ni tak lawak pun

      Padam
  59. nias irfan cedol

    BalasPadam
  60. we neymar mati asiden

    BalasPadam
  61. babi han nias

    BalasPadam
  62. habis tu hang apa

    BalasPadam
    Balasan
    1. YUSRI BABI

      Padam
    2. BALASLAH CEPAT

      Padam
  63. sayang awak

    BalasPadam
  64. irfan babi dan minum arak

    BalasPadam
  65. bukan aku tulis

    BalasPadam
  66. teri ma kasih

    BalasPadam
  67. terima kasih apa

    BalasPadam